Saturday, August 15, 2009

KENALI KANAK-KANAK BERMASALAH PEMBELAJARAN







KENALI KANAK-KANAK BERMASALAH PENDENGARAN

DEFINISI BERMASALAH PENDENGARAN
1) Hardman (1996); kekurangan yg dialami turut mempengaruhi proses pbj dan sedikit sebanyak mempengaruhi pencapaian akademik mereka.
2) Chua Tee Tee (1992); kk pekak sbg ind yg rosak pendengaran dlm banyak keadaan, spt ia mempunyai pendengaran spara, ialah luar biasa kerana memang iatdk dpt bertindak ke arah bunyi disekeliling.
3) Safani Bari (1999); ind pekak tdk dpt fahami pertuturan melalui deria pendengaran @ tanpa menggunakan alat pendengaran, bermakna mereka alami kepekakan yg amat teruk iaitu kehilangan pendengaran 90-120 dB.
4) Quigley (1984); cacat pdgr sbg kk @ org dewasa yg tahap pendgrnya teruk, saraf sensorinya rosak & berlaku sblm ia boleh bertutur. Ia disbb oleh faktor luaran & dalaman. Oleh itu mereka tdk dpt dengar bunyi @ mendengar secara sepontan.
5) Asmah Hj Omar (1986); pekak ialah ind yg lahir dgn kecacatan pd deria pendengaran yg tdk dpt mengenal bunyi bahasa, tdk dpt mendengar perbualan org lin & tdk dpt mengalami serta menghayati pemikiran & budaya melalui bahasa.
6) Bee H (1995); kk bm pdgr ialah ind yg hadapi kekurangan pendengaran yg jelas & kesukaran mendengar . Ujian yg digunakan ialah Ujian Behavioral Observation Audiometry, Ujian Pure-tone Audiometry & Ujian Speech Audiometry.
7) Hallahan & Kaufman (1991); kk bm pdgr kurang diberi peluang bertutur & berkomunikasi dgn ind normal.Ini mbbkan pkbgan bahasa, psikososial & pencapaian akademik & mereka terjejas Pendekatan pdd spt audiotory-verbal, pendekatan oral-auditory, komunikasi seluruh, pertuturan kiu, kod tangan BM, ABPdgr & bd yg sesuai diguna utk atasi mlah pdgr.
8) International Ebcylopedia Vol. 5 (1991); cacat pdgr ialah kekurangan @ kehilangan daya pdgr pd satu @ kedua-duanya dimana bunyi dlm kekuatan bunyi (intensiti) sederhana tdk dpt didengar.
9) Meadow-Orlans (1984); prelinguistic alah tahap kehilangan pdgr (deafness) yg merujuk kpd semasa pkbgan bahasa & komunikasi. M.kala postlinguistic a.lah tahap kehilangan pdgr yg terjd selepas pkbgan bahasa dan komunikasi.
10) Meadow-Orlans (1984); konginatal alah mlah berkaitan dgn kesihatan semasa proses kelahiran. Mlah ini dpt dikenalpasti sebelum, semasa & selepas beberapa tahun kelahiran. Mlah ini disbb ketidakstabilan genetik,persekitaran ketika dlm rahim dan beberapa faktor yg tdk diketahui.

SEBAB KANAK-KANAK HADAPI MASALAH PENDENGARAN
Hallahan & Kaufman (1997); Terdpt beberapa sbb kecacatan diperoleh sebelum, semasa & selepas kelahiran.


i) SEBELUM KELAHIRAN
A. Baka
1)Disebabkan oleh genetik


B. Bukan Baka
1) Jangkitan semasa mengandung spt rubella, meningitis, campak, cacar, beri-beri, kencing manis dll
2) Pengambilan dadah @ bahan kimia spt kuinin & alkohol yg berlebihan
3) Toksemia di pkt akhir mengandung
4)Mengandung yg terlalu kerap

ii) SEMASA KELAHIRAN
1)Kepala bayi yg terlalu lama berada di pinturahim yg mengakibatkan tekanan yg kuat terutamanya pd bhg telinga bayi
2)Kelahiran tdk cukup bulan
3)Kecederaan bhg telinga semasa dilahirkan
4)Penyakit homolisis yg disbbkan oleh faktor Rhesus (Rh)

iii) SELEPAS KELAHIRAN
1)Mendapat penyakit berpunca dr virus dan bakteria
2)Kemalangan yg mencederakan bahagian telinga
3)Terdedah kpd bunyi yang terlalu kuat.

JENIS KEHILANGAN PENDENGARAN
Terdapat 3 jenis kehilangan pdgr iaitu :
A) KEHILANGAN PDGR SENSORI NEURAL
1) Kerosakan saraf yg berkekalan & tdk boleh dipulihkan
2) Tahap kehilangan pdgr yg melebihi 60 dB

B) KEHILANGAN PDGR KONDUKTIF
1) Kerosakan bhg tengah telinga
2) Sesetengah bunyi dpt dibezakan ttp pd kebiasanya tdk dpt dibezakan
3) Dpt dengar dan bezakan bunyi vokal
4) Tdk dpt bezakan bunyi konsonan jk disebut tidak jelas
5) Tahap kehilangan pdgr yg melebihi 60 dB

C) KEHILANGAN PDGR CAMPURAN

1) Gabungan kehilangan pdgr konduktif & sensori neural
2) Tahap kehilangan pdgr diantara kehilangan konduktif & sensori neural.


TAHAP KEHILANGAN PENDENGARAN
Jabatan Hidung, Tekak dan Telinga (ENT) UKM ketagorikan tahap pendengaran iaitu :
A) RINGAN @ SEDIKIT (20 – 40 dB)
1) Masalah mendengar bunyi perlahan & jauh
2) Perbualan diikuti dgn pergerakan fizikal
3) Murid-murid perlu duduk hampir dgn guru

B) SEDERHANA (41 – 70 dB)
1) Dpt dengar bunyi sekitar 1 – 1.5m
2) Perlu bercakap kuat dgn mereka
3) MM tdk sempurna pertuturan sbb pengalaman mendengar terhad

C) TERUK (71 – 90 dB)
1) Bunyi yg kuat sj dpt didengar pd jarak 0 – 0.5m
2) Dpt dengar bunyi vocal ttp tdk dptbezakan bunyi konsonan.
3) Alami masalah pertuturan

D) SANGAT TERUK (90 Db ke atas)
1) Sukar dengar walaupun bunyi yg kuat pd jarak yg dekat.
2) Dpt dengar bunyi / pertuturan dgn gunakan ABPdgr.
3) Alami masalah pertuturan